کد خبر: ۴۱۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

 آیا باید برای ورزش در خانه هم کفش پوشید؟‌

حمیده حاجی جعفری/ مدرس آمادگی جسمانی و پیلاتس با توجه به شرایط روزهای گرم تابستان همه می‌دانیم که باید بیشتر از پیش‌، از سلامتی‌ خود مراقبت کنیم، با این حال شرایط این روزها اجازه رفتن و ورزش در پارک‌ها نمی‌دهد.
به گزارش قلم نیوز, با این شرایط به طور طبیعی بهترین مکان برای ورزش در منزل است و خوب ممکن است پرسشی پیش آید که آیا هنگام ورزش در خانه هم باید کفش پوشید و اگر پاسخ بله است در این صورت چه کفشی برای این کار مناسب‌تر است؟

ورزش‌های با کفش یا بی‌کفش؟

ورزش بی‌کفش، برای ورزش‌‌های آبی مثل شنا امری عادی است، همچنین ورزش‌های یوگا، پیلاتس و باله نیز معمولا بی‌کفش‌اند؛ اما تقریبا در رشته‌های ورزشی دیگر، برای حفاظت از پا یا حفظ تعادل، باید کفش پوشید.

چرا پوشیدن کفش مناسب هنگام ورزش مهم است؟

در تمام فعالیت‌های ورزشی ازجمله دویدن، پیاده‌روی، کار با دستگاه در باشگاه ورزشی و حتی تمرین در منزل، داشتن یک کفش ورزشی مناسب الزامی است. آسیب‌‌هایی که پوشیدن کفش نا‌مناسب در پی خواهد داشت می‌تواند روند تناسب اندام‌تان را متوقف سازد. با تهیه یک کفش ورزشی با‌کیفیت می‌توان از آسیب‌دیدگی مچ پا جلوگیری کرده و تمرین‌ را به تجربه‌ای دلپذیر و آرام تبدیل کرد.

انتخاب کفش ورزشی

بنابر توصیه انجمن اورتوپدی ساق و مچ پا، نوع کفش ورزشی که انتخاب می‌کنید باید متناسب با نوع ورزشی باشد که بیشتر انجام می‌دهید. اگر فعالیت ورزشی خاصی را سه‌بار در هفته انجام می‌دهید، باید کفش ورزشی متناسب با آن را انتخاب کنید.

انتخاب کفش ورزشی مناسب می‌تواند از پاها در مقابل آسیب‌هاتی که در ورزش پیش می‌آید محافظت کرده و تاثیر برخورد کف پا بر زمین را کاهش دهد؛ به‌علاوه این کفش ورزشی می‌تواند سبب بهبود عملکرد شما شود.

مشخصات کفش ورزشی خوب

کفش‌های ورزشی با اندازه مناسب بخش ضروری هر تمرین ورزشی است اما یافتن کفش مناسب می‌تواند یک چالش باشد. متخصصان معتقدند استفاده از کفش‌های غیراستاندارد حتی بر اعصاب و روان و راندمان کار انسان نیز تاثیری نامطلوب می‌گذارد. از مهم‌ترین اعضایی که ارتباط مستقیم با پا دارد، کمر و ستون فقرات است که بیش‌ترین آسیب را از کفش غیراستاندارد می‌بیند. همچنین استفاده از این نوع کفش‌ها موجب اختلال در راه رفتن و تعادل می‌شود. هنگام ورزش نیز استفاده از کفش مخصوص هر رشته ورزشی اهمیت بسیاری دارد چراکه هر ورزش شامل فعالیت‌ها، حرکت‌ها و شرایط خاص خود است و لازم است از کفش مخصوص آن رشته استفاده شود.

ویژگی‌های عمومی کفش ورزشی

سه  عنصر بنیادی در همه کفش‌های خوب ورزشی عبارت‌ند از:

ـ انعطاف‌پذیری برای تمام حرکت‌های مختلف پا

ـ ثبات یا استحکام برای حمایت و حفاظت از چرخش‌های ناگهانی

ـ لایه‌گذاری مناسب برای جذب ضربه و راحتی کل پا

نکته‌هایی در مورد کفش ورزشی خوب

انتخاب کفش مناسب با اندازه و شکلی مطلوب یکی از نکته‌های قابل توجه برای افرادی است که ورزش می‌کنند، به راستی کفش ورزشی مناسب باید چه شاخص‌هایی داشته باشد و آن را چگونه انتخاب کنیم؟ تهیه کفش ورزشی مناسب که امروزه به عنوان یکی از ابزار اصلی هر رشته ورزشی مطرح است برای اجرای بهتر ورزش بسیار مهم بوده و دارای سه کارکرد اصلی حفاظت از پا، راحتی و حمل وزن بدن است. به‌طورکلی عناصر آناتومیک و فیزیولوژیک نیز همزمان سبب حرکت موثر می‌شوند. درحرکت سه عامل حرکت ایمن، حرکت موثر و حرکت باکیفیت بسیار مهم‌اند.

ساختار کفش ورزشی

برای رعایت سه عامل مهم در حرکت باید توجه زیادی به پا داشته باشیم و برای رسیدن به این هدف باید کفش مناسبی را انتخاب کنیم. یک کفش ورزشی مناسب دارای آناتومی خاص خود است و قسمت‌های مهمش شامل محل شست پا، پشت پاشنه، داخل کفی، وسط کفی، خارج کفی، گردنی مچ پا و زایده پاشنه است.

نکته‌های مهمی که باید برای انتخاب کفش مناسب ورزشی در نظر گرفت

ـ کفش باید اندازه پا باشد نه این‌که صرفا زیبا باشد.

ـ هنگام خرید هر دو لنگه کفش را امتحان کنید.

ـ وقتی کفش را پوشیدید حتما بایستید و مطمئن شوید که در پنجه پا سه تا ۱۲ میلی‌متر از انگشت شست پا فضای خالی وجود دارد.

ـ هرگز کفش تنگ نخرید به این امید که جا باز می‌کند.

ـ کفشی بخرید که برای ورزش مورد نظر طراحی شده باشد.

ـ اگر پای شما به چرم روی کفش فشار می‌آورد، طوری‌که سبب بیرون‌زدگی از کفش می‌شود آن‌ را کنار بگذارید.

ـ کفشی بخرید که به اندازه کافی حرکت را کنترل کند.

ـ افرادی که قوس کف پای آن‌ها زیاد است، باید از کفش‌هایی استفاده کنند که انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد و از پوشیدن کفش‌هایی که پا را محدود می‌کند خودداری کنند.

ـ افرادی که کف پای صاف دارند، باید کفش‌هایی با لایه میانی بسیار سفت برای کنترل حرکت و کاهش میزان چرخش داخلی بپوشند.

ـ افرادی که دارای قوس کف پای طبیعی هستند، باید کفش‌هایی بپوشند که برآمدگی اندکی دارد.

کفش Cross-trainer انتخاب مناسبی برای فعالیت‌های عمومی

چون بحث ما بیشتر راجع‌به ورزش در خانه است، پس به معرفی نوعی کفش می‌پردازیم که در گذشته به آن کفش کتانی می‌گفتند. این نوع کفش برای شما که فعالیت ورزشی تخصصی ندارید می‌تواند مناسب باشد، با استفاده از این کفش‌ها می‌توانید یک یا دوکیلومتر بدوید، پیاده‌روی کنید، اما دقت کنید که این کفش‌ها برای هیچ فعالیت ورزشی به صورت تخصصی طراحی نشده‌اند. درنتیجه افرادی که زیادی اهل دویدن یا رشته ورزشی به‌خصوص نیستند و گاهی تمرین می‌کنند برای آن‌ها کفش ورزشی عمومی انتخاب خوبی است.

کلام آخر این‌که مراقب خودتان باشید و بیشتر از این‌که به چاق یا لاغری فکر کنید به سلامتی‌ خود اهمیت بدهید، ورزش کنید حتی در خانه و به خاطر سلامتی‌ و شادابی‌تان.
نظرات بینندگان